1.Program i treści kształcenia
a) Program nauczania:
- odpowiednio przez specjalistów uporządkowany zbiór tematów z wybranych dziedzin wiedzy i życia przydatny dla nauczania
Program nauczania według:
K. Kruszewski - to wszystkie dokumenty, które normują prace szkół i nauczycieli
W. Okoń - proponuje użycie terminu ,,program nauczania" lub ,,program kształcenia", który wyznacza czynności ucznia i nauczyciela.
b) Treści kształcenia w ujęciu :
Tradycyjnego rozumienia
|
W. Okonia
|
F. Bereźnickiego
|
J. Półturzyckiego
|
Całokształt podstawowych wiadomości i
umiejętności z dziedziny nauki, techniki, kultury, sztuki oraz praktyki
społecznej , przewidziany do opanowania przez uczniów podczas ich pobytu w
szkole
|
Treść kształcenia – curriculum ,
odpowiednio uporządkowany zasób informacji i czynności, których opanowanie ma
umożliwić bądź ułatwić człowiekowi ukształtowanie jego stosunków ze światem
go otaczającym
|
Treściami kształcenia określa się system
wzajemnie ze sobą powiązanych wiadomości, umiejętności, nawyków i doświadczeń
|
Zasób faktów, pojęć, wiadomości,
prawidłowych związków i teorii przekazywanych przez nauczycieli w procesie
kształcenia
|
Curriculum – łaciński odpowiednik pojęcia programu, po
łacinie oznacza „ tor wyścigu rydwanów”
, zakłada więc cel, drogę do celu i środek realizacji celu.
2. Funkcje, modele, ujęcia i rodzaje programów
Funkcje programów:
społeczna - program kształcenia może zapewniać reprodukcję kulturową lub zmianę społeczną
pedagogiczna - dobór treści kształcenia pod kątem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka
Modele programów kształcenia według H. Komorowskiej
1. model analityczny
- ,,uczyć się, by przyswoić"
- traktuje wiedzę jako obiekt, który należy zdobyć
- preferuje encyklopedyczne fakty, nie zaś umiejętności
- ,,uczyć się, by znaleźć odpowiedz"
- wiedza jako produkt współtworzenia nauczyciela i ucznia
- preferuje uczenie się przez doświadczenie
- ,,uczyć się, by zmieniać"
- wiedza jako uzyskanie możliwości zmiany otaczającej rzeczywistości
- odpowiada na pytanie ,,jak zmieniać świat"
- programy oparte na filozofii programów:
- pajdocentryczny - program elastyczny, otwarty, kładzie nacisk na gromadzenie doświadczeń płynących z interakcji dziecka ze środowiskiem szkolnym lub pozaszkolnym
- praktyczny - kładzie nacisk na kształcenie umiejętności, wiedzy i postaw
- o nachyleniu społecznym - występuje w nim socjalistyczna podbudowa, promująca społeczną sprawiedliwość
- tradycyjny - kładzie nacisk na naukę czytania, pisania i liczenia
- program kształcenia ogólnego
- program kształcenia zawodowego
- program przedmiotowy(akademicki) - przedmiot nauczania może być subdyscypliną naukową, zakłada, że uczeń podąża za nauczycielem
- program zintegrowany - zakłada, że nauczyciel podąża na uczniem, łączy niezależne dyscypliny w ujednoliconą całość, są elastyczne(dostosowanie się do poziomu i zainteresowań uczniów)
- programy liniowe - treści nauczania są organizowane według zasady przechodzenia od prostego do skomplikowanego, od wcześniejszego do późniejszego (bez opanowania elementu A nie można zrozumieć elementu B)
- programy koncentryczne - te same treści powtarza się co jakiś czas, rozszerzając stopniowo ich zakres, wzbogacając o nowe składniki
- Syllabus - broszura zawierająca program kształcenia
budowa syllabus:1) przedmioty nauczania w rodzaju matematyki 2) zagadnienia i ścieżki międzyprzedmiotowe, np. rozwój myślenia 3) metody kształcenia np. opowiadania.
Ujęcia programów:
1.Program jako wykaz treści nauczania - obejmuje zestaw podstawowych treści nauczania, stanowi wykaz, spis tematów.
2. Program jako zestaw planowanych czynności pedagogicznych - kompletny zestaw planowanych czynności pedagogicznych (zakres nauczania, układ treści, propozycje działów treści, interpretacje treści, metody i techniki nauczania)
3. Program jako zestaw zamierzonych efektów pedagogicznych - wykaz rezultatów jakie chcemy osiągnąć w danym procesie edukacyjnym (wiadomości, umiejętności, kompetencje)
4. Program jako zestaw pojęć i zadań do wykonania - wykaz jednostkowych zadań czy też działań przeznaczonych do wykonania w celu wyrobienia nawyków czynnościowych.
5. Program jako rejestr doświadczeń - wiąże się z całością odbieranych przez ucznia doświadczeń edukacyjnych.
3.Podstawy programów kształcenia.
1. Filozoficzne:
- idealizm: wiedza, podział na przedmioty, hierarchia przedmiotów - najważniejsze to filozofia, teologia, matematyka.
- realizm: wiedza, nauki humanistyczne i ścisłe
- pragmatyzm: bez ścisłej treści ani przedmiotów, rozwiązywanie problemów
- egzystencjalizm: treści i przedmioty do wyboru, materiał obejmuje emocje, estetykę i filozofię
2. Psychologiczne:
Główne teorie uczenia się:
- behawiorystyczne albo asocjacyjne: uczenie się polega na modyfikowaniu lub kształtowaniu zachowania poprzez wzmocnienia i nagrody
- poznawczo - procesualne: w procesie uczenia się jako najważniejsze traktują stadia rozwoju ucznia, myślenie krytyczne i twórcze
- fenomenologiczne i humanistyczne: ujmują dziecko całościowo w tym jego społeczny, psychiczny rozwój
3. Społeczne - relacje między społeczeństwem, oświatą i kształceniem, ważne są także teorie rozwoju społecznego.
4. Kryteria i teorie doboru treści do programów kształcenia.
Kryteria doboru układu treści według W. Okonia:
1. Rozwijający się człowiek - Okoń podkreśla konieczność dostosowania programu do możliwości uczniów.
2. Zmieniające się społeczeństwo - treści maja kształtować właściwy stosunek do: ojczyzny i narodu, pracy zawodowej, rodziny, życia społeczno - obywatelskiego kraju.
3. Rozwój kultury - czynności związane z poznawaniem wybranych dóbr kultury\ wytwarzaniem prze młodzież różnych wartości, przeżywaniem wartości kulturalnych.
Kryteria doboru materiału nauczania - Konarzewski:
1. Filozofia programu szkolnego
- należy dobierać taki materiał nauczania, jaki reprezentuje całokształt dorobku ludzkości
- należy dobierać taki materiał nauczania, jakiego opanowanie posłuży wytworzeniu w uczniach cech społecznie pożądanych (role, funkcje człowieka)
- należy dobierać taki materiał nauczania, jaki pozwoli rozwinąć zdolności poznawcze uczniów, a szerzej - zdolności przystosowawcze i kreacyjne
3. Kryterium merytoryczne - ciężar odpowiedzialności przejmują specjaliści z dziedzin, z których pochodzi materiał nauczania.
4. Kryterium skuteczności dydaktycznej - zobowiązuje do tego, żeby układ materiału nauczania sprzyjał skutecznemu uczeniu się.
Kryterium doboru treści w ujęciu Półturzyckiego: kryterium społeczno - polityczne, tradycje kultury, rozwój psychofizyczny, kryterium aksjologiczno - teleologiczne.
Źródło:
F. Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2007, str. 121-171
Źródło:
F. Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2007, str. 121-171
Przygotowały:
Paulina Lasak
Klaudia Osenkowska
Aleksandra Sadowska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz