- z języka greckiego: TAKSISNOMOS = TAKSIS(układ) +NOMOS(prawo)
- termin zaczerpnięty z biologii oznaczający naukę o zasadach klasyfikacji gatunków zwierzęcych i roślinnych
- nauka o zasadach klasyfikacji, układach, hierarchii, porządku
taksonomiczne = hierarchiczne
ujęcia celów
uporządkowania
kształcenie
celów edukacyjnych
Taksonomia
charakteryzuje się:
a)poprawnością
terminologii dydaktycznej
b)zwięzłością
i jasnością haseł
c)zdefiniowaniem
kategorii celów z przykładami zadań
d)jednoznacznym
powiązaniem poszczególnych kategorii z czynnościami uczenia się
e) hierarchiczną klasyfikacją od kategorii
najniższych do najwyższych
5 klas kryteriów
identyfikujących taksonomię według Cz. S. Nosala:
-poziomy
organizacji procesów informacyjno - komunikacyjnych uczącego się
-typy
i poziomy organizacji procesów kontrolno - programujących
-
rodzaje materiału nauczania
-typologie
wyników końcowych
Taksonomia
powinna być:
a)praktyczna
(powinna być zrozumiała dla wszystkich i zawierać tylko cele edukacyjne)
Funkcje
taksonomii:
-umożliwia
określenie celów kształcenia
-pomaga
ustalić ideał wychowania
b)organizacyjna
-umożliwia
zaplanowanie długoterminowych działań
-umożliwia
zaplanowanie realizacji celów
Taksonomiczne ujęcie
celów edukacji jest ważne, ponieważ:
-
jest źródłem informacji jakościowej i ilościowej:
informacja jakościowa
(kategorialna)- określa czy bieżące czynności i ich cząstkowe
wyniki zmierzają we właściwym kierunku, zgodnie z zaplanowanym celem.
informacja ilościowa(parametryczna)- pozwala odpowiedzieć na wiele pytań szczegółowych np. czy zakres, struktura i trwałość przekazanej wiedzy jest zadowalająca
informacja ilościowa(parametryczna)- pozwala odpowiedzieć na wiele pytań szczegółowych np. czy zakres, struktura i trwałość przekazanej wiedzy jest zadowalająca
-porządkuje,
kontroluje i wartościuje cząstkowe osiągnięcia uczniów
-w
pomiarze pozwala uwzględnić warunki w jakich nastąpiły osiągnięcia uczniów
zwiększa
ukierunkowanie i skuteczność działania nauczyciela
-ma
wielostronne podeści do procesu kształcenia
Taksonomię tworzy się w zakresie sfer:
a)
dziedziny poznawczej
b)dziedziny
emocjonalnej
c)dziedziny
psychomotorycznej
Dziedzina poznawcza
Stworzona w 1956r. przez
Benjamina Blooma. Obejmuje sześć poziomów:
- WIEDZA – opanowanie wiadomości różnego rodzaju takich jak fakty, pojęcia ogólne czy teorie.
- ROZUMIENIE- ukazywanie rozumienia faktów przez porządkowanie, porównywanie, opisywanie i tłumaczenie.
- ZASTOSOWANIE – rozwiązywanie problemów w nowych sytuacjach przez zastosowanie nabytej wiedzy
- ANALIZA – analiza informacji, ich podział na części i ustalenie stosunków między nimi. Wyprowadzenie dowodów i wniosków na poparcie twierdzeń.
- SYNTEZA – zestawienie informacji w nowy sposób przez łączenie elementów w nowe struktury lub proponowanie alternatywy rozwiązań.
- OCENIANIE - przedstawienie i obrona opinii przez wyrażenie sądów o słuszności pomysłów lub jakości pracy w oparciu o założone cele. Rozważanie, dokumentowanie.
Dziedzina
emocjonalna
Opracowana
przez zespół w składzie: Dawid R. Krathwol, Benjamin Bloom, Bertram B. Masia.
Obejmuje pięć kategorii:
- RECEPCJA- odbiór bodźców emocjonalnych z odpowiednim nastawieniem, chęcią oraz uwagą wybiórczą lub dowolnie skierowaną. Uczący się powinien przyswoić ze zrozumieniem m.in. dźwięki, wydarzenia, rozmiary
- DZIAŁANIE – z wyrażaniem na nie zgody, z chęcią działania i zadowoleniem z podjętego działania. Znajomość instrumentów, instrukcji, przemówień, twórczości artystycznej itd.
- WARTOŚCIOWANIE – akceptacja wartości, wiara i zaangażowanie w nie i poświęcenie im. Inną formą aktywności na rzecz uznawanych wartości jest ich obrona wyrażona w dyskusjach czy protestach rezultatem czego jest często członkostwo w grupach czy twórczość artystyczna.
- ORGANIZACJA- pojęciowe ujęcie wartości i tworzenie systemu wartości. Umiejętności potrzebne na tym poziomie to definiowanie, formułowanie, dyskutowanie. Efektami są: strategie, kryteria, standardy
- WYBÓR WŁASNEGO SYSTEMU WARTOŚCI – podporządkowanie postępowania wartościom, które stają się cechami osobowymi. Ukształtowanie wartości zmieniają się w światopogląd.
Sfery taksonomii psychomotorycznej obejmują 5 etapów:
Etap
1 – pobudzenie zmysłowe
Etap
2 – nastawienie umysłowo-emocjonalne
Etap
3 – działanie pod czyimś kierunkiem
Etap
4 – automatyzacja
Etap
5 – działania kompleksowe
Jednak
nie wszyscy twórcy taksonomii tej grupy wyodrębniają wszystkie wymienione
etapy.
Taksonomie opracowane
przez polskich autorów:
Trud
opracowania taksonomii podjęli również polscy autorzy: Wincenty Okoń,
Bolesław Niemierko, Kazimierz Denek.
Według Okonia, taksonomie są
to cele kształcenia, które można poddać pomiarowi za pomocą testów
dydaktycznych. Bardzo istotne jest to, że uczeń samodzielnie może dokonać oceny
tego co zrobił, jakie postępy uczynił oraz to, że samodzielnie będzie mógł
zdobyte umiejętności wykorzystać w praktyce.
Taksonomia
celów kształcenia według K. Denka
propaguje model wykształconego Polaka, który zdobywa wiedzę na różnych polach.
Nowo zdobyte wielowymiarowe kwalifikacje posłużą do przygotowania człowieka do
nowych ról społecznych, zawodowych, nauczą jak pracować i jak żyć oraz wskażą
czym kierować się w życiu, przekażą wartości moralne czy też duchowe. Człowiek
musi przystosować się do rzeczywistości, ale posiadając pewną wiedzę będzie
mógł ją również zmieniać i udoskonalać.
Taksonomie celów
wg. Bolesława Niemirki :
a) taksonomia celów nauczania
b) taksonomia celów wychowania
c) taksonomia celów praktycznych
Taksonomia celów
nauczania B. Niemierki:
Stosunkowo
dużą popularność zdobyła taksonomia B. Niemierki. Przy czym odnosi się to do
celów nauczania. Autor przedstawił ją po raz pierwszy w książce ABC testów osiągnięć szkolnych i dlatego
bywa nazywana taksonomią ABC.
Poziom
|
Kategoria
|
I.
Wiadomości
|
A.
Zapamiętanie wiadomości
B.
Zrozumienie wiadomości
|
II.
Umiejętności
|
C.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
D.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
|
A. Zapamiętanie
wiadomości-
wiadomości mogą dotyczyć terminologii, faktów, praw i teorii naukowych,
kryteriów oceny, zasad działania i metodologii badań. W każdym wypadku uczeń
uzyskuje gotową wiedzę, wymagającą co najwyżej pewnego przegrupowania dla
powiązania z wiedzą poprzednio uzyskaną. Wiadomości są zapamiętane, gdy uczeń
jest w stanie odszukać je w pamięci, sprawdzić kompletność i ewentualnie
uzupełnić, przedstawić je w formie ustnej lub pisemnej, albo wykorzystać w
praktycznym działaniu. Uczeń powinien nam powiedzieć lub pokazać „jak to
zrobić” ale niekoniecznie musi umieć wykonać daną czynność.
B. Zrozumienie
wiadomości- obejmuje podstawowy poziom zrozumienia, pozwalający
na operowanie wiadomością w zakresie uznanym za niezbędny na danym szczeblu
nauczania przedmiotu.
Główne
rodzaje wymaganych operacji są następujące:
Tłumaczenie,
czyli przedstawienie wiadomości „swoimi słowami”
Interpretacja
polega na streszczeniu wiadomości w porównaniu z innymi
Ekstrapolacja,
czyli „przedłużenie” opisu zjawiska na inne sytuacje, równoległe lub przyszłe.
C. Zastosowanie
wiadomości w sytuacjach typowych- oznacza opanowanie przez ucznia
umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami według podanych mu
uprzednio wzorów.
D.Zastosowanie
wiadomości w sytuacjach problemowych- najwyższa kategoria celów obejmująca
złożone procesy umysłowe, które prowadzą do znalezienia właściwej drogi
rozwiązania problemu, czyli sytuacji nowej dla ucznia. Na zastosowanie
wiadomości w sytuacjach problemowych składają się trzy główne rodzaje
czynności: analiza, synteza, ocena.
Taksonomia celów
praktycznych(psychomotorycznych):
POZIOMY
|
KATEGORIE
|
I.
Działania
|
A.
Naśladowanie działania
B.
Odtwarzanie działania
|
II.
Umiejętności
|
C.
Sprawność działania w zmiennych warunkach
D.
Sprawność działania w zmiennych warunkach
|
A. Naśladowanie
działania-
polega na obserwacji wybranych przedmiotów i działań z nimi związanymi. Osoba
wykonuje własne działanie i systematycznie kontroluje każdy element przez
porównanie ze wzorem.
B. Odtwarzanie
działania-polega
na wykonywaniu praktycznego zadania w całości bez jednoczesnego obserwowania
wzoru. Jest to wykonywane z niewielką jeszcze skutecznością.
C. Sprawność
działania w zmiennych warunkach-polega na wykonaniu wyuczonego
działania praktycznego. Osoba osiągnie zamierzony cel, gdy ważne okoliczności
zadania nie ulegną zmianie.
D. Sprawność
działania w zmiennych warunkach- polega na wykonywaniu działania
automatycznie, przy bardzo niewielkim nakładzie energii i czasu osiąga się skuteczność.
Działanie może być łączone z innymi czynnościami i podejmowane w różnych
warunkach.
Taksonomia celów
wychowania:
POZIOM
|
KATEGORIE
|
I.
Działania
|
A.
Uczestnictwo w działania
B.
Podejmowanie działania
|
II.
Postawy
|
C.
Nastawienie na działanie
D.
System działań
|
A. Uczestnictwo
w działania-
polega na chętnym dostosowaniu się wychowanka do sytuacji, jednak działanie nie
jest podejmowane z jego inicjatywy.
B. Podejmowanie
działania-
polega na uczestnictwu wychowanka w działaniu z własnej inicjatywy,
dostosowaniu się do sytuacji i organizowanie
jej. Postępowanie te nie jest w mało utrwalone.
C. Nastawienie
na działanie-
polega na świadomym uczestnictwu wychowanka w działaniu, podejmowaniu danego
zadania z chęcią i na namawianiu do
uczestnictwa w nim inne osoby.
Poglądy
wychowanka są pozbawione szerszego uogólnienia i pełnej spoistości.
D. System
działań- polega
na identyfikowaniu się wychowanka z danym działaniem.
Jak
wykorzystywane są w praktyce funkcje taksonomii?
Uwzględniając użyteczność taksonomii, ich funkcje w projektowaniu,
realizacji, jak też kontroli i ocenie procesów kształcenia, należy pamiętać o
niewielkim ich wykorzystaniu w praktyce edukacyjnej.(
F.
Bereźnicki:)
Przyczyną stosunkowo niewielkiego wykorzystania w
praktyce funkcji taksonomii jest:
a)wielość i różnorodność istniejących i wciąż
powstających taksonomii
b)brak wystarczającego wykształcenia nauczycieli w
zakresie psychologicznych teorii uczenia się.
Powyżej przedstawione ograniczenia powodują brak
możliwości odpowiedniego formowania celów operacyjnych do czego powinny być
wykorzystywane taksonomię.
Źródło:
F.
Bereźnicki: Dydaktyka ogólna w zarysie,
Szczecin 1987 str. 89-109
Przygotowały:
Aleksandra
Bednarek
Magdalena
Mańkowska
Paulina
Sawicka
Marta
Zawadzka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz